Tolmácsolás

A tolmácsok munkáját nagyjából mindenki ismeri, ha máshonnan nem, a televíziós közvetítésekből biztosan. Az Interneten számos fordítással foglalkozó oldalon részletes leírásokat találhatunk a tolmácsolás típusairól fajtáiról, amelyeket ezért most csak a felsorolnánk:

  • kísérő tolmácsolás
  • konszekutív tolmácsolás
  • szimultán-, vagy szinkrontolmácsolás

A fenti típusok közül talán leggyakrabban konszekutív tolmácsolást kérnek az Ügyfelek, amelynél az előadó és a tolmács egymás utáni szakaszokban, felváltva beszélnek; ennek a szolgáltatásnak az ára kedvezőbb is a szinkrontolmácsolásnál.

Milyen a jó tolmács?

Sokan gondolják, hogy valamilyen szintű – talán nyelvvizsgán is bizonyított – nyelvismerettel már minden szükséges feltétel adott ahhoz, hogy tolmácsolást vállaljon az ember.
Ahogy a fordításhoz is szükséges az alapos és szerteágazó nyelvismeret (nem puszta nyelvtudás) mellett egy megfelelően fejlesztett készség, úgy a tolmácsolás is speciális készséget és képességeket követel meg, feltéve hogy megfelelő minőségű szolgáltatást vár az ember.

A jó tolmács az alapos nyelvismeret, ill. a szakma magas szintű műveléséhez elengedhetetlen módszertani és technikai ismeretek mellett széleskörű általános műveltséggel, az idegen nyelv kultúrájának közeli ismeretével, valamint szakterületén komoly jártassággal rendelkezik. E rövid összefoglaló alapján is belátható, hogy egy tolmács is csak hosszú évek gyakorlata, és folyamatos tanulás eredményeképpen mondhatja el magáról, hogy jó szakember.

Milyen a gondos Megrendelő?

Talán szokatlan a kérdés, de tapasztalataink azt mutatják, érdemes feltenni.

Mivel számtalan szakma, és még annál is több szakterület létezik a világon, ezért a nagy és gyakori területeket (pl. gépészet, jog, orvoslás, stb.) leszámítva nem mindig találni olyan tolmácsot, aki a Megrendelő adott szakterületét hasonló szinten művelné, mint ő maga. Természetesen megvannak a tolmács módszerei a pontos és alapos felkészülésre egy-egy tudomány-, vagy szakterületre, de a legapróbb részletekre kiterjedően képtelenség felkészülni. Ezen a ponton értékelődik fel a gondos Megrendelő szerepe, aki időben jelzi a tolmács felé igényét, és rendelkezésére bocsát olyan dokumentumokat, amelyek segíthetik őt abban, hogy tökéletesen felkészüljön az adott rendezvényre, vagy megbeszélésre. Ilyen dokumentumok például: napirend, levélváltások adott kérdésekben, szerződések, vagy szerződés-tervezetek, bármilyen előzmény, információ, amely segít a tolmácsnak belehelyezkedni az esemény tematikájába.

A gondos megrendelő nem tesz tehát mást, mint szem előtt tartja saját érdekét: a megbeszélés, tárgyalás, rendezvény sikerét. Ebben a tolmács akkor tud maximálisan segítségére lenni, ha csapattagként tekintenek rá, és megadják neki a felkészüléshez szükséges információkat.